Waarom Karunalaya en Bedankjes - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Erik Oosterhout - WaarBenJij.nu Waarom Karunalaya en Bedankjes - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Erik Oosterhout - WaarBenJij.nu

Waarom Karunalaya en Bedankjes

Door: Erik

Blijf op de hoogte en volg Erik

22 November 2009 | Nederland, Beuningen

Beste lezers en dyslectici,

Deze weblogupdate bestaat uit twee delen. In het eerste deel doe ik mijn best uit te leggen waarom ik naar Karunalaya ga. In het tweede deel wil ik graag mensen bedanken voor laptops, donaties en andere steun.
Vaak vragen mensen mij waarom ik nu eigenlijk precies heb gekozen om naar Karunalaya te gaan. Ik heb ' waarom' altijd al een lastige vraag gevonden. Ondanks de hoge moeilijkheidsgraad van deze vraag zou ik toch graag trachten een antwoord te geven. Hiervoor moet ik eerst wat uitleggen over mijn geloof/filosofie.

Ik geloof -let op 't is slechts geloof- dat ieder mens, dier en ander levend wezen op zoek is naar een plek waar die zich thuis, veilig en zichzelf voelt. Een plek waar die zichzelf kan zijn omdat die zo gewild is. Een plek waar jezelf zijn niet teveel en ook niet te weinig is. Een plek waar je precies genoeg bent.
Niets is zo veranderlijk en persoonlijk als deze droomplek. De ene dag zit je misschien het liefst voor de tv, de volgende dag zit je misschien liever achter de computer. Juist omdat deze plek tegelijkertijd je kracht en je kwetsbaarheid is, valt het zwaar als deze plek wordt aangetast op wat voor 'n wijze dan ook. Het doet pijn aan je ziel als je thuis niet meer is wat die ooit was, of zou kunnen zijn.

(Het zal de oplettende lezer opvallen dat er zowel stukjes uit de gedichtjes 'wij zijn een' als ' de krottenwijk' naar voren komen. De ongeduldige lezer zal zich afvragen waar ik naar toe wil.)

Elke plek verandert. Geen geluk en geen ongeluk zal oneindig zijn in ons leven. Al die veranderingen vormen een proces van komen en gaan -of- geven en krijgen. Elke gebeurtenis is een gevolg van al het voorafgaande. Invloed op dit proces van opvolging is het bewijs van bestaan. De vraag is echter niet of je wel bestaat maar welke invloed je hebt.
Ik zou liegen als ik zou zeggen dat je elke invloed zelf in de hand hebt. Soms weet je niet welke invloed je hebt, soms pakken dingen anders uit dan je wilt en soms ben je gewoon verdomde machteloos. Ik erger me vaak aan mijn steun aan zaken waar ik helemaal niet achter sta. Ik wil de oorlog in Afghanistan helemaal niet steunen. Ik wil mijn vingerafdruk helemaal niet afstaan op mijn identiteitskaart of paspoort. Ik wil helemaal geen kastje in de auto waarmee ze precies kunnen zien waar je wanneer rijd. Ik wil geen OV chipkaart. Ik wil niet dat Leonard Peltier gevangen zit, maar wat kan ik ertegen doen?
De onrechtvaardigheid in de wereld is teveel voor mij om tegen te vechten. Ik wil niet dat het zo werkt, maar weet ook niet hoe ik dat kan veranderen. Ik zou mijn hele leven kunnen blijven vloeken en tieren tegen alle onrechtvaardigheid en onoplettendheid, maar ben ik voor niets beters geboren dan deze onvrede?

Ik denk het wel. Ik ben, net als iedereen, slechts op zoek naar een plek waar ik me thuis voel en mezelf kan zijn. Ik denk dat Karunalaya hiervoor tijdelijk een goede plek is omdat ik daar in staat ben om mezelf in te zetten voor wat ik belangrijk vind: andere mensen. Tegelijkertijd zal mijn rol daar niet te groot zijn, ik ben daar slechts een vrijwilliger.
Ik hoop echt dat Karunalaya een plek is waar ik niet teveel, maar ook zeker niet te weinig ben. Dus als mensen mij vragen waarom ik naar Karunalaya ga dan zal ik vanaf nu antwoorden: omdat ik verwacht dat het daar precies genoeg is om mezelf te zijn.

Bedankjes

Hoewel ik alleen naar India ga heb ik absoluut niet het idee dat ik er alleen voor sta. Ik heb veel hulp gekregen bij mijn voorbereidingen. De uitspraak ' samen sta je sterker' lijkt me dan ook zeker van toepassing. Er zijn een aantal mensen en een bank die ik in het bijzonder zou willen bedanken.

Ten eerste wil ik de NIBC bedanken. Deze bank heeft vijf laptops gedoneerd aan Karunalaya die ik kan gebruiken voor Engels en ICT lessen. Ik vind het bijzonder dat een commerciële bank, zeker in deze tijd, zich op zo'n manier inzet voor het goede doel. Echt, hartelijk bedankt!
Vanwege invoerrechten op het vliegveld kan ik zelf echter maar twee van die vijf laptops meenemen. De overige drie laptops worden door Liesbeth en mensen van de Paulusschool te Wychen meegenomen naar Chennai. Zij waren bereid de overige laptops mee te nemen in hun bagage. Dank jullie wel!
Ten derde wil ik mijn papaski bedanken. Hij heeft alle laptops geïnstalleerd en ze klaar voor gebruikt gemaakt. Ook heeft hij gezorgd dat de laptops gebackupt kunnen worden met een data stick. Hier heeft stiekem ook heel wat tijd in gezeten. Daarom, hartelijk bedankt!
Verder wil ik al mijn donateurs bedanken. Ik had geen enkele intenties om geld in te zamelen en heb toch flink wat gekregen. Ik vind deze steun heel hartelijk en ik zal dan ook zeker proberen om het geld goed te gebruiken. Ik zal jullie hierover op de hoogte houden! Bedankt!
Ten slotte zou ik even heel cliché al mijn vrienden, familie en andere mensen die mij hebben gesteund of nog steeds steunen willen bedanken. Ik vind het echt vreselijk dramatisch klinken, maar zonder jullie had ik nooit kunnen gaan. Iedereen die mij steunt, dank je wel!

  • 22 November 2009 - 22:17

    Govert:

    heey erik heel veel succes en graag gedaan en ik denk dat ik namens iedereen spreek dat we je zullen blijven steunen
    have fun

    groetjes goof

  • 23 November 2009 - 11:13

    Diede:

    Nog een week en dan ga je echt! Na zo'n lange voorbereiding lijkt het me spannend om te gaan.
    Ik sluit me volledig aan bij Govert: we zullen je allemaal blijven steunen.
    (Trouwens: wat is dat nou? Een roze pagina??? Is dit een grap?=P)
    Ik hoop dat je je thuis gaat voelen in Karunalaya en ook dat je natuurlijk gezond blijft.(Je kickt in ieder geval af van koffie. Nu ga je toch echt aan de thee meneer=P)

    Kus Diede

  • 25 November 2009 - 19:15

    Lex:

    Erik, je bent een vreemde vogel die alle kanten opvliegt. Ik hoop dat je land op de plek waar jij wilt zijn.

  • 27 November 2009 - 08:53

    Emmy:

    "Je moet zelf de verandering zijn die je wenst te zien in de wereld." (Ghandi)

    Knap dat jij dit aandurft!

  • 29 November 2009 - 18:07

    Jeroen:

    (serieus :o is ook uit within temptation liedje, is dus gewoon gejat :s)

    ik benieuwd wat je allemaal meemaakt, dus blijf deze pagina zeker checken

    dat stukje met de oplettende lezer enzo was wel grappig en verder is het wel typisch erik :)

    veel succes/geluk/plezier

  • 29 November 2009 - 20:16

    Mam:

    Hoi Erik

    Ik ben heel blij te horen dat je goed in India bent aangekomen.
    Wij wensen jou daar een hele goede tijd.

  • 07 December 2009 - 06:35

    Peter Deurloo:

    Hoi Erik,

    Ik wens je heel veel succes! Volg je hart als je het even niet weet, zoals bij Ramesh ;)
    We blijven je volgen.

  • 07 December 2009 - 17:57

    Barthie:

    hoi Erik,

    Ja,ik heb je gevonden en hoop dat je jezelf een klein beetje zult vinden. Ik moet je de illusie helaas ontnemen, dat je jezelf geheel en al zult vinden, want ik heb ondervonden dat dit een proces van jaren is. Blijf geloven, hopen en liefhebben. Dat zijn toch de basisvaardigheden die je als mens een plek in de wereld kunnen geven.
    Ik hoop dat je ook veel voldoening en waardereing zult vinden die je de kracht geven je werk te doen.
    Daarvoor bid ik je toch de zegen van de Eeuwige toe.

  • 09 December 2009 - 18:27

    Bart:

    bedankt voor de link
    Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Beuningen

Indiareis

Recente Reisverslagen:

19 April 2010

laatste update

22 Februari 2010

Enough

21 Januari 2010

Zonnebloem

28 December 2009

Gelukkig nieuwjaar

09 December 2009

seven days in India
Erik

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 27802

Voorgaande reizen:

29 November 2009 - 23 April 2010

Indiareis

Landen bezocht: